Thursday, August 26, 2010

postheadericon Say "SAYA SUKA!"

salam wbt...

Bulan ramadhan adalah bulan tidur spnjg hari dan hanya bangun utk berbuka puasa, bulan smgt buat kuih raya smpai terlebih,bulan baju raya 5 pasang, bulan lapar & dahaga, bulan lemah semangat, bulan hibernasi, bulan mengharapkan imam baca surah pendek, bulan penat, bulan pasif...

well, maybe, this is the definition given by the muslims nowadays...we have confused the non-muslims, in fact, to ourselves as well... we might say, what am i doing here in the month of ramadhan, all I have gained so far is extra sleeping hour? well, the tongue might not show it, but the action might do.

Kenapa MESTI suka bulan ramadhan?....MESTI...

(points taken from Prof. Dr. Muhammad Badie’ Mursyid Am Ikhwan Muslimin) pls read till the end..interesting!

  • Nafsu

Ibadah puasa merupakan pembebasan daripada cengkaman nafsu. Oleh kerana itu Allah mewajibkan puasa untuk membebaskan manusia daripada belenggu nafsu dan memulakan langkah keluar daripada penjara jasadnya dan menewaskan belitan syahwatnya, meletakkan diri pada tahap keinsanan dan menyerupai para malaikat. Tidak hairan ruh orang berpuasa meningkat naik dan semakin dekat dengan Raja yang Tertinggi dan orang yang berpuasa mengetuk pintu langit dengan doanya lalu dibuka pintu langit, dan dia berdoa kepada Tuhannya lalu diperkenankan permintaannya, dan orang yang berpuasa memanggil-Nya lalu Allah berkata (maksudnya): “Aku menyahut panggilanmu hambaku, Aku menyahut panggilanmu”.

Kemungkinan inilah hikmahnya kenapa ayat tentang doa diselitkan di celah-celah ayat-ayat puasa. Firman Allah (maksudnya):“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi perintahKu dan beriman kepadaKu, agar mereka memperolehi kebenaran”. (Al-Baqarah: 186)

  • Dosa

Daripada Abu Hurairah r.a dari nabi saw bersabda (maksudnya):"Barangsiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah tentulah dosa-dosa yang terdahulu akan diampunkan”.

  • Akhlak

Daripada Abu Hurairah r.a bahwa Rasulullah saw bersabda (dalam sebuah hadith Qudsi) (maksudnya):“Apabila seorang daripada kamu berpuasa maka janganlah ia menuturkan kata-kata yang buruk (keji) dan janganlah menjerit-jerit tidak menentu (hiruk pikuk). Apabila ia dimaki atau dicabar oleh seseorang hendaklah ia berkata saya berpuasa, saya sedang berpuasa”. (Al-Bukhari)

  • Lapar & dahaga semata-mata

Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda (maksudnya):“Orang yang tidak meninggalkan kata-kata dusta dan beramal dengannya tidaklah Allah berhajat supaya dia meninggalkan makanan dan minumannya”.

Menurut kata penyair tentang hal ini:

Jika aku tidak dapat menutup telingaku daripada mendengar perkataan yang buruk,

Tidak dapat menundukkan mataku daripada melihat perkara yang haram,

Tidak dapat mengawal lidahku daripada berkata dusta

Maka habuanku daripada puasaku hanyalah lapar dan dahaga

Sekalipun aku mengaku berpuasa pada suatu hari, namun sebenarnya aku tidak puasa!

  • Masjid everywhere!

Dunia Islam di bulan Ramadhan yang penuh berkat ini bertukar seolah-olah menjadi sebuah masjid. Alangkah hebatnya! Dunia ini menjadi sebuah masjid yang amat besar, setiap sudutnya bergema dengan alunan ayat-ayat al-Quran, setiap batang tiangnya di kelilingi jutaan huffaz al-Quran! Mereka mengalunkan ayat-ayat suci yang diturunkan dari langit, diperdengarkan kepada seluruh penghuni bumi! Senario yang sungguh indah, menarik dan bergemerlapan!

· Stay-up bermakna

Di bulan Ramadhan dipenuhi Qiamullail: Berqiamullail mengandungi kelebihan yang besar yang tidak dapat diatasi melainkan oleh solat yang fardu.

Daripada Abu Hurairah r.a secara marfu’ berkata:Nabi saw ditanya, apakah solat yang paling utama selepas solat fardu? Dan apakah puasa yang paling utama selepas puasa Ramadhan? Nabi menjawab: Solat yang paling utama selepas solat fadu ialah solat di tengah malam. Puasa yang lebih utama selepas puasa Ramadhan ialah puasa pada bulan-bulan Haram”.

Daripada Abu Malik al-Asy’ari, Rasulullah saw telah bersabda (maksudnya):“Di dalam syurga ada sebuah bilik. Diperlihatkan luarnya dari dalamnya dan diperlihatkan dalamnya dari luarnya yang Allah sediakan untuk orang yang memberi makan kepada orang lapar, orang yang lembut kata-katanya, orang yang sentiasa berpuasa dan orang yang solat ketika manusia sedang tidur”.

Daripada Abu Hurairah r.a berkata. Aku mendengar Rasulullah s.a.w. berkata tentang Ramadhan (maksudnya):“Barangsiapa yang mendirikan malam ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah tentulah dosa-dosanya yang terdahulu akan diampunkan”.

· Bulan jihad

Bulan Ramadhan kekal mengurniakan kepada umat Islam kekuatan dan mengingatkan mereka kepada Perang Badar. Musuh Allah sebenarnya gentar untuk berhadapan dengan tentera muslimin di bulan Ramadhan kerana mereka yakin bahawa bulan Ramadhan membekalkan orang Islam dengan kekuatan yang tidak diperolehi pada bulan lain. Sesungguhnya orang-orang Russia menganggap Ramadhan adalah bulan malang kerana mereka pernah menerima kekalahan pada masa lalu. Mereka takut bulan jihad tiba ketika mereka sedang berperang dengan tentera Islam. Kalau itu berlaku pastinya mereka akan ditewaskan!

· Bukan bulan menyerah dan malas

Bulan ramadhan bahkan Ramadhan ialah bulan sabar yang memberikan bekalan jihad kepada seorang muslim. Bekalan yang pertama untuk berjihad ialah sabar dan kemahuan yang kuat. Sekiranya orang yang tidak mampu berjihad melawan nafsunya jauh sekali mampu melawan musuhnya. Orang yang tidak mampu memenangi ke atas nafsu dan syahwatnya jauh sekali mampu memenangi perjuangan melawan musuhnya. Orang yang tidak mampu bersabar menahan lapar dalam sehari jauh sekali mampu bersabar menghadapi perpisahan dengan keluarga dan tanah air demi mencapai matlamat yang besar.

(cubalah kalau kita berperang dlm bulan ramadhan, dgn bekalan2 amal yg x seberapa diselit dengan kemalasan,agak2 nya menang x?)

Kenapa kena & mesti suka bulan ramadhan?

Sebab….

Allah telah menyediakan jalan untuk membangkitkan ruh, menyihatkan jasad, menguatkan kemahuan, membiasakan diri menahan sabar, mengetahui nikmat, mendidik perasaan belas kasihan dan latihan untuk menyerah diri kepada Allah Tuhan seluruh alam secara total,berebutlah!

~Please define our ramadhan well~

[6a00e398a9199f00020100a7f6e5fa000e-500pi.jpg]

Sunday, July 25, 2010

postheadericon tested



Allâh burdens not a person beyond his scope (al-baqarah : 286)
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya (al-baqarah:286)
Wednesday, April 21, 2010

postheadericon Bila hubungan dengan Allah tak hebat

"Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.” riwayat bukhari dan muslim

Bismillah...dengan nama mu ya rabb, aku memulakan segala-galanya.. Jadikanlah kami hamba2Mu yang sentiasa menoleh melihat dosa-dosa yang lampau agar kami tergolong dalam orang-orang yang bertaubat dan selalu meletakkan diri di dalam pandanganMu.. dan kerana sebab itu, dalam pandangan dan pemeliharaanMu, aku memulakan segala-galanya agar setiap perkataan yang lahir,di situlah terdapatnya keredhaanMu...

______________________________________________________________________________________________________

--.H.A.T.I.--

alhamdulillahi ala kulli hal...ana masih lagi hidup..diberi peluang oleh Allah untuk bertaubat membilang dosa-dosa lalu..dan menjadi khalifah di muka bumi untuk berusaha menyentuh jiwa-jiwa di sekeliling... bahagianya jika dapat membuat jiwa-jiwa ukhti di sekeliling mengenaliMu.. perasaan mengenali Allah sangat indah...tak terkata...gembiralah jiwa, tenanglah hati sekiranya seorang hamba dapat merasa betapa dekatnya Allah di dalam diri,,sangat dekat..bestnya kalau kawan-kawan kita sendiri dapat rasa apa yang kita rasa...

tapi, perasaan ni hilang bila maksiat mula timbul dan dikumpul hari demi hari sampai menutupi zon "keindahan" mengenali rabb sendiri...dan yang paling tak bestnya, hamba yang berdosa sedikit sekali tak perasan, tak mampu nak sedar...kerana dosa bermaharajalela sampaikan perasaan untuk sedar itu pun dah terpadam...kalau diikutkan..berbuat dosa dalam keadaan sedar lagi baik daripada berbuat dosa tanpa disedari kerana hamba yang berdosa..apabila dia sedar..dia tahu dia perlu pada taubat...tapi bagaimana dengan hamba yang tidak sedar2 diri? apakah indicator yang akan memanggil hati yang berdosa untuk pulang kepadaNya? Jika kita mampu sedar pada dosa-dosa kita, maka itu tidak lain hanya lah kerana rahmat daripadaNya...

" Ya Allah bantulah aku dalam mengingati dan bersyukur kpdMu, dan kurniakanlah jalan yang terbaik untuk aku beribadah kpdMu"

bagaimana pula hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia.. selama ni ummi selalu pesan..kalau ana bergaduh ke...dengan sapa2..ummi akan bagi satu ayat skema "cuba cek hubungan dengan Allah"...masa itu ana sangat blur..tak mampu nak hadam nasihat..tiap-tiap kali ummi bagi nasihat tu je, ana akan buat-buat muka paham...kesian ummi, tertipu dengan anak...

sekarang, alhamdulillah masih cuba memahami nasihat yang sama..."cuba cek hubungan dgn Allah"... sedihnya bila kita dah faham ayat tu...terasa jauh pulak diri dengan Allah..hubungan dengan Allah terasa sangat tak hebat..bila datang je ujian dengan rakan-rakan sekeliling, ana risau sangat hubungan diri dengan Allah..ish..gerun bila fikir...aku ni di tingkatan mana, ya Rabb? lagi menakutkan kalau kita diuji bukan dengan seorang, tapi banyak rakan-rakan sekeliling...bila bersalaman je dengan rakan-rakan ,rasa sngat pilu..terbayang " hebatnya hubungan mereka dengan Allah, rakan2 semua menyenangi mereka" bukanlah kerapatan bersama manusia yang dikhuatirkan..tapi hubungan dengan Allah..bagaimana entah?

dalam satu riwayat, apabila nabi muhammad s.a.w. berdakwah dan terdapat orang yang tidak menerima dakwahnya, salah satu perkara yang menjadi kerisauan nabi, adalah mungkin diri sendiri terdapat kekurangan...nabi tidak pantas menyalahkan orang lain apabila dakwah tidak berjalan lancar, tapi nabi muhasabah dan memeriksa peribadi diri dahulu...subhanallah... betapa pentingnya hubungan seseorang hamba dengan Rabbnya...

teringat pada ukhti..menceritakan tentang solat malamnya..pada satu malam tu, susah sungguh dia bangun untuk mengerjakan solat tahajjud..jadi,rakan ni pun muhasabah balik amalan2nya..cek2 balik..rupanya malam sebelum tu..dia menonton kisah cerekarama..yang di mana sebelum ni dia bukanlah seorang yang melayan cerita2 tv..bila fikir balik, hebatnya dia ni..sangat bersih hati dia, smpai bila hatinya terlalai sedikit pun, dia mampu sedar..mampu mendapat lagi rahmat daripadaNya..teringat pada kisah di mana bila turun sahaja ayat pengharaman arak, sahabat2 nabi beriya-iya menjauhkan diri daripada arak smpai memecahkan tempayan2 arak...hati yang hebat..tak teragak-agak untuk mengikut suruhan Allah...

terfikir lagi...kenapa ana menaip?kenapa susah2 buat blog?sekiranya ketika membuat blog, ana memikirkan sekelompok manusia yang perlu ana sentuh hati-hatinya, sebenarnya jiwa ana lah yang pertama-tama yang perlu disentuh...tak perlu menunding jari kepada org lain, sedangkan hati dan hubungan dengan Allah tak sehebat mana...bukanlah ana bermaksud menghalang pada amar maa'ruf nahi mungkar..cuma mahu memperhebat amal maaruf nahi mungkar...menegur orang biarlah dalam keadaan bukan membenci kepada pelaku maksiat itu, tetapi dengan perasaan sayang kerana mahu menyelamatkannya dari dosa...dan sangat berhajat Allah sentiasa membersihkan hati kita dari maksiat tersebut...

apa yang penting, sekali lagi hablum minallah..hubungan dengan Allah..bila hubungan dengan Allah sangat hebat..semua benda kita boleh buat! mengapa nabi dalam berdakwah, nabi tidak terus menghalang perkara-perkara mungkar..?sebaliknya,nabi fokuskan dahulu kepada hati..aqidah..nabi semat jiwa-jiwa yang ada pada masa itu dengan keesaan dan keCINTA-an kepada Allah..ini menjelaskan kisah sahabat2 tadi yang meninggalkan terus arak apabila diturunkan ayat pengharaman arak..mereka tidak menunggu beberapa hari untuk membuat keputusan..mereka terus mengikut...bila kita mencintai seseorang,kita boleh buat apa shj utknya..logikkan?

ya Allah tenangkanlah hati hamba-hambaMu ini, jadikanlah Engkau sebagai cinta pertama kami..jauhilah kami dari berkeluh kesah dan sifat marah...kurniakanlah kami kesabaran

قُلۡ يَـٰعِبَادِىَ ٱلَّذِينَ أَسۡرَفُواْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمۡ لَا تَقۡنَطُواْ مِن رَّحۡمَةِ ٱللَّهِ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَغۡفِرُ ٱلذُّنُوبَ جَمِيعًا‌ۚ إِنَّهُ ۥ هُوَ ٱلۡغَفُورُ ٱلرَّحِيم

(az-zumar :53)

Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Tuesday, March 9, 2010

postheadericon rise and shine!

bismillah..in the name of Allah,robbi wa robbukum...

alhamdulillah, praise be to Allah..we are still living in this world up until today through His mercy..alhamdulillah, we are still here to work for Him alone...spreading the fikrah of Islam to all around us..dont feel tired along the way..dont give up just yet..cause heaven will be our ultimate home..if you feel like taking a break from dakwah,do so in jannah..

seen a graph before? sometimes we can see it rising up,sometimes going down or maybe constantly in the same level..the same goes with our lives..coloured with the ups and downs..sorrow and happiness...surely we have felt many sadness and joy throughout our lives..sometimes we felt very eager to do something,studying maybe? and sometimes we would find ourselves probably were the laziest creatures on earth to do any work..even to put short smiles on our faces.. sometimes, uneasiness do arise in our hearts..and we would go "y this bad feeling,all of a sudden?"

here the hadith that might suit..

bertanya Aisyah r.a. wahai Rasulullah jika smua musibah adalah penghapus dosa,adakah seseorang yang tertusuk duri juga ada penghapusan dosanya?Betul,bahkan kegundahan hati pun ada penghapusan dosanya (sahih bukhari)

Allah wants us to reflect and come back to him..make istighfar..there might be maksiat that we might overlook them..must be..we never are perfect..cause Allah wants to forgive us that He gives us difficulties..so whenever we feel weak or "tested"..dont frown as frowning seals our hearts..utter to yourself "alhamdulillah"..Allah wants you back...go and repent..

what about studying?the teachers are too fast!they are boring!etc.. studying is also jeehad.. it's an ibadah if we do it for the sake of Allah..maybe we are too busy feeling so down to study or to go to classes that we might forget about our brothers and sisters on the other side of the world..





they fight with their souls to defend their own land..they would even be inspected everyday at the checkpoints on the way to school..na'uzubillah..we are too comfortable that we could not even think and try to feel what they have gone through...while we are lazy and not in the mood to go to classes,they are fighting with all their might to go to theirs...

Rasulullah SAW. bersabda: “Prajurit yang baik jika ditempatkan di bagian logistik dia akan tetap berada tempatnya, jika ditempatkan di garis depan dia akan berada di garis depan” (HR. Abu Daud)

seek knowledge everywhere..if we are always focusing on our laziness, we are being selfish..always thinking bout ourselves alone..catch every knowledege whenever possible...and it might be useful in our dakwah as well,insyaAllah

Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman. (ali-imran :139)

it's not the matter of how badly we fall,it's the matter of trying to rise back up after the fall..

Monday, February 15, 2010

postheadericon strive!


Sunday, February 14, 2010

postheadericon the glorified names

in the name of Allah..

we have tonnes of friends..maybe more than 10, perhaps 100 or 1000 or more..surprisingly, we can remember all of their names and their faces one by one..

and

we have only 1 god..do we manage to remember all of the 99 names of His?


"Hanya milik Allah asmaa-ul husna, maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut asmaa-ul husna itu.." (al-a'raaf:180)
Sunday, January 24, 2010

postheadericon short reminder

salam...it has been a very long while...(coz the last post was published last year)..hehe..

Alhamdulillah, seriously praise be to Allah...all of the creatures belong to Him, every single breath we take is just His alone...alhamdulillah3...Allah, you have favored us with everything...even my ocean of gratitude wouldn't exceed your mercy... alhamdulillah, i have come to know You,my creator.. grant me more "ma'rifah"(knowledge regarding Allah), so i can always reach You..always...

"knock knock knock!" ehem,how is your iman doing?doing ok or fine or at the roof or supremely low or no change?how is my iman doing on the other hand? you and i can judge it our own..
-quality of ibadah
-level of "khusyuk-ness"
-willingness to spread islam
-level of patience towards any test
-relationship with people around you,your parents, friends, neighbors and most importantly with Allah...
-the frequency to turn to Allah and cry to Him...
-etc

reflect and reflect...muhasabah...



‘Umar ibn al-Khattab, in one of his famous sayings said “Judge yourselves before you are judged, evaluate yourselves before you are evaluated and be ready for the greatest investigation (the Day of Judgement)”

what about our duty as da'ie?(caller to islam)..Allah,He has given us so many, so im asking, can we at least contribute something to Islam, perhaps this is one of the ways to show our sign of gratitude to Him...doing something for the sake of Allah..remind others..encouraging others towards good deeds...Allah, i'm sorry i have been living my life all these years,contributing nothing...

Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu
kebaikan/ni'mat yang banyak .
Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata
dan berkorbanlah (sebagai bersyukur).
(al-kauthar :1-2)

raise our level of iman, be serious in our prayers, do something for islam...





Search

Loading...

Pages

Powered by Blogger.

About Me

student of university of Alexandria,egypt (bukan gambar sebenar)

Followers